FORSIDEN      FOR SALG      HVA SKJER?      OM KLEVJER      GALLERI
 

Brosjyretekst til Utstillingen ”HISTORISME” november 2002

Det er med en stor glede at vi på Gulden Kunstverk kan presentere Thomas Klevjer som utstiller i vært galleri. Det er nærmere 5 år siden vi tok kontakt første gang, noe som har resultert i at han har vært representert hos oss i noen år med en separatutstilling som et langsiktig mål. Klevjer har gjort seg bemerket med sine egenartede serier fra eventyrverden og vikingtid/middelalder, å sine store enkeltarbeider som også har vært å se på en lang rekke juryerte utstillinger i Norge.

Det som gjør denne utstillingen ekstra spennende er at han bryter med å lage en temautstilling, men lar hver bildegruppe fortelle sin individuelle historie. Vi ser imidlertidig at de bygger videre på mange av de ulike seriene vi har sett tidligere. Samtidig som det er helt i trå med, og en videreutvikling av hva han har gjort tidligere. En rød tråd i en større sammenheng i hans prosjekt kan derfor anes! Dette gjenspeiler hans nøye gjennomtenkte billedverden, hvor alt til slutt skal settes sammen til noe større. Thomas Klevjer er også ekstraordinært opptatt av hvordan hans billedverden presenteres og at dette bevisst gjøres på uvanlige måter. Sjelden har jeg sett noen som ned til siste detalj i alt fra brosjyremateriell til rammen på bildene har tenkt så helhetlig.

Felles for mange av Klevjers bilder er identitetsreferanser til vår felles natur og kultur.Selv om en stor del av dem har sitt opphav som Klevjer, nemlig Ringerike, har de ofte innhold med sentral norgeshistorie som berør oss alle. Klevjer har ikke hatt noen større separatutstillinger i vårt distrikt siden 1997. Utstillingen ble den gang omtalt av kunsthistorikeren Åsmund Torkildsen som ”en utstilling til å bli glad og klok av.” Han refererte til Klevjers bilder som smarte kunst- og kulturhistoriske kommentarer. Som han uttrykte, ” han lager et maleri etter en tegning på en slik måte at det ser ut som Werenskiold har sett på Thomas Klevjer!) Thomas Klevjer er en ung og lovende kunstner som man ikke kan unngå å bli imponert av. Dette er en utstilling som ingen må gå glipp av!

Walter N. Welo
Gulden Kunstverk

 

Kritikk av Åsmund Thorkildsen,
tidl. Direktør, Astrup Fearnley Museet, Oslo og Intendant ved Kunstnernes hus

Thomas Jørgen Klevjer maler sine intelligente og morsomme tolkninger over eventyrene og deres forfattere og illustratører, så godt at publikum ikke behøver å irritere seg over dålig håndverk. Bildene er noen ganger temmelig glatte og litt naivistiske, men det kler dem godt. De beste av dem er klare og fulle av lys. Den unge kunstneren har sett på norske eventyrskater både med et åpent og barnlig sinn og med den tolknings-teft den postmoderne kunstner ofte røper.

En slik metode - som altså er helt up to date – har Thomas Jørgen Klevjer brukt til noe så originalt og gledelig som å tolke ut nye bilder ut av allerede kjente og kjære bilder. Han kan se et maleri av Erik Werenskiold der to barn rundt en flisekurv leker med en trehest. Vi ser bare bena som stikker opp. Denne hesten har Thomas Jørgen Klevjer sett for seg slik den har vært i seg selv, og portrettert den i all sin prakt. Han har likeledes sett en Werenskiold-tegning fra Snorre, tatt ringbrynjen og spydet og lagt det i fulle farger på noen rullestener. Dette er svært smart gjort, for han lager et maleri etter en tegning på en slik måte at det ser ut som Werenskiold har sett på Thomas Jørgen Klevjer!

At vi virkelig befinner oss mot slutten av 1900-tallet, og ikke 1800–tallet som de fleste forbildene er fra, ser vi i det sjarmerende portrettet av Askeladden slik Ivo Caprino har formgitt ham for hundretusener av norske barn. Ved siden av Caprino-figuren ligger en knallgrønn filmrull og sier oss at vi er inne i filmens og TVens tidsalder. Det er sjelden vi ser en så original og velmontert utsilling i Drammen. Ved siden av bildenes stilsikre og dekorative trerammer, har kunstneren og hans gallerist satt opp reproduksjoner av forbildene og forsynt hvert bilde med en forklarende tekst. Dette var en utstilling både til å bli glad og klok av.